Strona główna Aktualności Szlakiem „Bitwy pod Wiatrakami”

Szlakiem „Bitwy pod Wiatrakami”

5 października grupa uczniów udała się na dwudniowy rajd pieszy szlakiem „Bitwy pod wiatrakami”
do Osiecznej. Rano wyruszyliśmy pociągiem do Dierżanowa do Kąkolewa. Tu na miejscowej stacji,
w styczniu 1919 roku rozpoczęła się jedna z najważniejszych bitew Powstania Wielkopolskiego, zwana „Bitwą pod Wiatrakami”. Z dworca udaliśmy się pieszo 8 km do Osiecznej na miejsce, gdzie rozegrała się bitwa, zakończona sukcesem powstańców, dzięki czemu Leszno i okolice trafiły w granice odradzającego się państwa polskiego. Złożyliśmy wiązankę kwiatów i zapaliliśmy znicz pod pomnikiem poległych powstańców. Zwiedziliśmy także 2 wiatraki o wdzięcznych nazwach „Józef” i „Franciszek”,
w których dziś mieszczą się – muzeum młynarstwa i wsi polskiej.

Osieczna słynie także z wielu innych atrakcji. Mogliśmy się o tym przekonać, zwiedzając Zakon Franciszkanów, miejscowy zamek oraz odpoczywając nad urokliwym jeziorem.

Po nocy spędzonej w pięknie położonym, na morenie polodowcowej schronisku, udaliśmy się szlakiem przez las w drogę powrotną na stację w Kąkolewie, skąd wyruszyliśmy pociągiem w stronę domu.